Jauns pacēlums nāk 1980. gadā, kad no Igaunijas pienāk vecā drauga Heigo Mirkas jaunās grupas Rock Hotel fotogrāfija un uzaicinājums kopā doties uz mūzikas dekādi uz Lietuvu, uz Šauļiem. Rock Hotelim pa ceļam paredzēts koncerts arī kolhoza Nākotne kultūras namā. Tajā grupas solists slavenais Ivo Linna, iepriekš nemaz nebrīdinot, pēkšņi uzrauj Pitu uz skatuves, un viņš milzu uztraukumā nodzied klasisku rokenrola skaņdarbu Karla Perkinsa (Carl Perkins) Blue Suede Shoes.
Pits saprot, ka vairs nevar dzīvot bez rocknroll mūzikas un nolemj dibināt grupu un atkal dziedāt. Atgriezies Rīgā, Andersons sāk meklēt domubiedrus. Tiek izmēģināti un nomainīti daudzi mūziķi, līdz rodas grupa Rock And Roll Band, vēlāk Dopings, Rock Arhīvs un visbeidzot Arhīvs jeb Archives. 1985. gada decembrī Pitu pirmo reizi parāda pa Latvijas TV tiešraidē no Sporta Laureāta pasākuma. Daudzi nodomā, ka tas ir kārtējais no Amerikas atbraukušais latvietis. 1986. gadā Bildes-86 festivālā Pits kļūst par lielāko festivāla sensāciju. Triumfs turpinās arī nākamgad festivālā Liepājas Dzintars - 87. Publika veselu stundu, stāvot kājās un dejojot, sauca Arhīvu uz bis, un pat žūrijas priekšsēdētājs Raimonds Pauls uzgāja uz skatuves, lai nospēlētu kopā ar grupu. Beidzot, astoņdesmito gadu beigās Pita Andersona vārds atgūst savu agrāko skanējumu, un klasiskais rokenrols atkal iemanto plašu jauniešu auditoriju visā Latvijā. Seko braucieni uz Ļeņingradas rok-klubu un Jaunatnes Pili, uzstāšanās Viļņas Sporta Pilī, Rock-Panorama festivāli Krievijā, vairākas uzstāšanās Maskavas Lielajā Ļužņiku stadionā populāro Krievijas megastāru kompānijā,. 1988. gadā Krievijas žurnāla Krugozor redakcija uzdrošinājās izdod pirmos Arhīva ierakstus On The Road Againun Im Ready. Liktenīgi, kā pirmie Pita ieraksti atkal bija uz "plēvēm" (mīkstās skaņuplates, kas tika iešūtas starp žurnāla lapām)! Tajā pašā gadā seko pirmais brauciens uz ārzemēm - uz Poliju, čekista pavadībā.
Jau 80-tajos Andersons ir apsēsts ar jaunu ideju spēlēt autentisko rockabilly kombinācijā ar pūšamiem instrumentiem, un ievieš Arhīva sastāvā trīs saksofonus. Viņš arī izdomā jaunu terminu šim mūzikas novirzienam BRASSABILLY (no angļu brass pūšamie instrumenti un -abilly no rockabilly). Šādi viņa grupa apsteidza par vairākiem gadiem svinga mūzikas atdzimšanu (Swing Revival) 90. gadu sākumā Amerikā, kā arī varbūt deva iedvesmas dzirksti vairākiem gados jauniem mūziķiem, kas tagad spēlē šajā stilā (Latvijā un daudz kur citur Pitam ir sekotāji). Pēkšņi 1989. gadā pavasarī Andersons negaidīti tiek uzņemts Zviedrijas Rokenrola Klubā par goda biedru, tam arī seko ielūgums ņemt dalību īstajā rocknroll festivālā Jončopingā, Zviedrijā! Panākumi ir acīmredzami, Zviedrijai seko divi lieli komercbraucieni ar koncertiem pa visu Dāniju kopā ar pazīstamu amerikāņu rhythm & blues grupu no Floridas - Little Nicky & The Slicks. Pēc tam seko neticams uzaicinājums ņemt dalību grandiozajā rock'n'roll festivālā Anglijā, Brean Sands. Tajā "Arhīvs" uzstājās uz vienas skatuves ar Bila Heilija oriģinālo "Comets" sastāvu ("Bill Haley & His Comets"). Plaša intervija ar Pitu ir iekļauta BBC dokumentālajā filmā ar nosaukumu Sweet Mystery Of RocknRoll.
Gada beigās Vissavienības vienīgajā skaņu ierakstu firma Melodija ieraksta un izlaiž pirmo vinila (LP) plati Pete Anderson & The Archives Live!. Šis disks ieiet PSRS rokmūzikas vēsturē, kā pirmais albums, kuru ieraksta no sākuma līdz beigām angļu valodā vietējās izcelsmes mākslinieks. Vienlaicīgi ar plates dzīvo ierakstu top Telefilma Rīga režisores Dzintras Gekas dokumentālā īsfilma Pits Andersons.
Lappuses:
1
|